بزرگترین وبلاگ تخصصی ماهیان آکواریومی


عکس های زیبا از دلقک ماهی یا ماهی نمو

من همیشه ماهی نمو رو دوست داشتم خیلی خوشگله اینم عکساش

 

 

 

 

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:عکس ماهی های زیبا, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های انیمیشن از ماهی ها زیبا
 
عکس های زیبا از ماهی ها بقیه در ادامه مطلب

                   

 

    

 

 


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس هایی دیگر از آکواریوم و ماهی های خودم

سلام دوستان امروز با 2 تا عکس خوشگل خوشگل از آکواریوم گوشت خوار خودم اومدم. با یه عکس از آنجلم...خیلی دوستشون دارم خوشگلامو

The image “http://up.vatandownload.com/images/7mlxz1ihz0d5icl3wyr.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.http://up.vatandownload.com/images/of7d0uvc1b53tgfpyh6o.jpghttp://up.vatandownload.com/images/tsk5j64l9yy4qutx5aw9.jpg

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 24 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس از پرت ماهی خوشگل خودم

عزیییییییییییییزم قربونش برم پرت ماهی  خوشگل خودمه

The image “http://up.vatandownload.com/images/26krfmvlfwizafq4dhiw.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

نويسنده: Pardis | تاريخ: شنبه 23 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

خبر جدید آکواریوم گوشت خوار من راه اندازی شد

سلام دوستان خبر جدید من یک آکواریوم گوشت خوار تهیه کردم حالا هم آکواریوم گوشت خوار دارم هم گیاه خوار خیلی خوشحالم بزودی با عکس های جدید آکواریوم هام میام

سه تا ماهی پرت خریدم خیلی خوشگلن عاشقشونمممم

ولی هنوز هوای اون آکواریوم و آنجلمو دارم

حالا بعدا عکس هاشونو می زارم!!!!!

http://www.iranvij.ir/upload/images/emzlhz7y4rn3b7er10nj.jpg

نويسنده: Pardis | تاريخ: پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ماهی آروانا

خانواده : Osteoglossidae

درجه حرارت: بین 75 تا 80 درجه فارنهایت / 23 تا 26 درجه سانتیگراد

خلق و خو:

از نظر رفتاری علاقمند به مبارزه با آرواناهای همتای خود است – علاوه بر این لازم به ذکر است که آروانا یک ماهی جهنده است، یعنی اگر در آکواریوم خود می خواهید آروانا نگهداری کنید حتما باید آکواریومتان درب داشته باشد زیرا آرواناها از داخل آب به بیرون می پرند و می توانند پرش های بلند و حیرت آوری انجام دهند. با افزایش اندازه شان، توانایی و احتمال پرش آنها نیز افزایش می یابد. از یک سرپوش سنگین برای آكواریومتان استفاده کنید چرا که آنها به راحتی می توانند با یک ضربه به سرپوش آن را لق کنند و به کناری بزنند.

آرواناها تمام مدت در حرکت هستند که احتمالاَ بخاطر جستجو برای غذاست و یا حتی برای طلبیدن حریف. معمولاَ رفتار مثبتی را از خود بروز می دهند. از ترساندن آنها بپرهیزید و تانک جدا شده بچه ماهی ها را از آنها دور نگاهدارید. یک آروانای بالغ به راحتی می تواند تانک را بشکند.

اندازه: معمولاَ تا 60 سانتیمتر رشد می کند ولی تا 1 متر هم ممکن است در خارج از آکواریوم رشد کنند.

دکور: رفتار آرواناها در یک تانک خالی ( آكواریوم فاقد دکور ) بسیار ناراحت می نماید. ممکن است صدماتی هم به قسمت هایی از اطراف دکور آكواریوم بزنند ولی رویهم رفته رفتارشان در تانک دکور شده بسیار آرام تر است.

گیاهان: در اضافه کردن گیاهان زنده و طبیعی به تانکتان آزادی کامل دارید چرا که آروانا گیاهخوار نیست. ممکن است با ضربه ای، گیاهان را سست کند ولی مطمئناَ تصادفی است نه عمدی. گیاهان را در دو انتهای تانکتان قرار دهید.

محل امن: مخفی نمی شود ولی کمی به دکور آکواریوم علاقمند است.

شرایط آب: آب تمیز ضروری است.

همزیستی: می توانید این ماهی را با سیچلایدهای کوچکتر نگاهدارید. البته نه در اندازه ای که برای بلعیدن توسط آروانا مناسب باشند. همچنین می توانید آنها را با اسکارهای کوچک و گلدفیش های بزرگ نگاهدارید. اگر سیچلایدهای شما رفتارهای خشونت آمیزی از خود بروز می دهند - همانند زمانی که برای تولید مثل آماده شده اند - باید سیچلایدهای مهاجم را جابجا کنید. ضمناَ نوع شنای سیچلایدها که خیلی نزدیک به سایرین حرکت می کنند می تواند به پولک های آروانای شما صدمه بزند.

 انواع: 1- آروانای نقره ای ( آروانای سیلور ) -2- آروانای آسیایی ( آروانای آسیایی طلایی- آروانای آسیایی قرمز- آروانای آسیایی نقره ای) -3- آروانای خالخالی -4- آروانای كوتوله ( آروانای شمالی ) -5- آروانای آفریقایی -6- آروانای مشکی

منبع:http://worldfish.blogfa.com/

 


 

نام علمی : Osteoglossum bicirrhosum

نام عمومی : آروانای نقره ای-آروانای سیلور ( silver arowana)

زیستگاه اصلی آروانای سیلور: امریکای جنوبی (رودخانه آمازون)

آنها را در رودخانه آمازون می توان یافت که در آنجا تا 48 اینچ ( حدود 120 سانتی متر ) رشد می کنند و ارزان ترین گونه  آروانا به حساب می آیند . آروانای سیلور بیش تر از سایر گونه های آروانا میل به پرش از آکواریوم به بیرون را دارد و به همین دلیل اغلب آنها از آکواریوم هایی که پوشش نداشته و یا پوشش مناسب و محکمی نداشته باشند به بیرون پریده و تلف می شوند .

آروانای سیلور را می توان با گرسنه نگه داشتن به خوردن غذاهای غیر زنده و خشک هم عادت داد ، ولی بهتر است به آنها ماهی ، خرچنگ و میگوی بدون نمک بدهید .

این گونه ی آروانا در دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.0 تا 7.0 درجه به خوبی زندگی می کند .

طول تانک آرواناهای جوان نباید از 36 اینچ ( 90 سانتی متر ) کوچکتر باشد و پس از کمی بزرگتر شدن باید تانکی به طول 48 اینچ ( 120 سانتی متر ) برای آنها فراهم کنید . البته وقتی طول آروانا به 15 اینچ ( 40 سانتی متر ) می رسد ، به تانک بزرگتری برای آنها نیاز است .

آروانای سیلور می تواند با گونه های مشابه ناسازگار بوده و به سوی آنها پرخاش کند مگر اینکه سایر ماهی ها از آن خیلی بزرگتر باشند . آنها را می توان با کت فیش ها و گونه های مشابه بزرگتر از خود نگه داشت .

بی شک آرواناهای سیلور شکارچی های خوبی بوده و ماهی های کوچک تر را می خورند .

 

 

 

 


 

 

 

نام علمی : Scleropages formosus

اسامی عمومی: آروانای آسیایی ( آروانای آسیایی طلایی- آروانای آسیایی قرمز- آروانای آسیایی نقره ای)

( Asian bonytongue - dragon fish )

زیستگاه اصلی آروانای آسیایی: آسیای جنوب شرقی( فیلیپین - تایلند - سنگاپور و....)

یک گونه ی در معرض خطر آروانا بوده که با توجه به کمبود آنها باید به رعایت قانون صادرات آنها توجه بیش تری صورت گیرد .

آروانای آسیایی معمولاً تا 36 اینچ ( حدود 90 سانتی متر ) رشد می کند و اغلب از گونه های دیگر آروانا خیلی گرانتر است . آنها در جنوب شرق آسیا تا اندازه ای محبوبند که مردم فکر می کنند نگهداری از آروانای آسیایی برای آنها شانس می آورد .

گوپی های سالم ، گلدفیش ها ، قورباغه ها و میگو می تواند یک غذای کامل برای آنها محسوب شود .

بهترین دما برای آب تانک آروانای آسیایی بین 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 7.0 تا 7.5 درجه است .

تنوع زیبایی این ماهی نیز مربوط به انواع آن در آسیای جنوب شرقی و فیلیپین است. ما هرگز آنها را ندیده ایم برای اینکه هیچ کس نتوانسته آنها را به کشور بیاورد و نیز بخاطر قیمتشان که خیلی گران است.

برای مثال گونه اژدهای سرخ با میکروچیپ هایی که روی بدنشان جاسازی شده وارد می شوند و شما نمی توانید آنها را از وحش صید کنید. همچنین هیچ کدام از عمده فروش ها نیز نمی توانند این ماهی را وارد کنند.

این آرواناها زیر آب، حرکات موجی بسیار زیبایی را در آکواریوم به هنگام جستجو برای شکار یا زمان ستیز با سایر دراگون ها به نمایش می گذارند.

بیشتر آسیایی ها توجه بخصوصی به آرواناها دارند . خیلی از رستوران های آسیایی نیز از این اژدهاهای خوش شانس در لیستشان استفاده می کنند.

آنها را در تانك های سرپوشیده نگاهدارید: آرواناها از داخل آب به بیرون می پرند و می توانند پرش های بلند و حیرت آوری انجام دهند. با افزایش اندازه شان، توانایی و احتمال پرش آنها نیز افزایش می یابد. از یک سرپوش سنگین برای آكواریومتان استفاده کنید چرا که آنها به راحتی می توانند با یک ضربه به سرپوش آن را لق کنند و به کناری بزنند.

محل زندگی: می توانید برای شروع از یک آکواریوم 10 گالنی / 37 لیتری استفاده کنید. همانطور که رشد می کنند به یک آکواریوم 100 گالنی / 378 لیتری نیاز پیدا خواهند کرد. شما می توانید آنها را در یک تانک 70 گالنی / 264 لیتری هم نگاهدارید ولی این کار حقیقتاَ مانع رشد صحیحشان خواهد شد.
همچنانی که رشد می کنند، کم کم به هم وابسته می شوند. آنها در گروه های بزرگ بهتر رشد می کنند تا زمانی که فقط یک جفت باشند.

 


 

 

نام علمی : Scleropages Leichardti

نام عمومی : آروانای خالخالی

زیستگاه اصلی آروانای خالخالی: جنوب استرالیا

بیش تر در جنوب استرالیا یافت شده و در آنجا تا 36 اینچ ( 90 سانتی متر ) هم رشد می کنند ، هرچند که در آکواریوم از نظر طول بسیار کم رشد می کنند . آنها کمتر از آرواناهای آسیایی مورد علاقه ی مردم هستند .

در بعضی موارد می توان آنها را با آروانای سیلور هم نگه داشت .

آنها قادرند بیش تر چیزهایی که در دهانشان جای می گیرد نظیر جیرجیرک ها ، حشرات و ... را ببلعند .

آروانای خالخالی ترجیحاً در دمای 75 تا 84 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.5 تا 7.5 درجه نگهداری می شود .

ممکن است آروانای خالخالی پرخاشگر بوده و برای خود قلمرو برگزیند .

 

 


 

 

نام علمی : Scleropages Jardini

نام عمومی : آروانای کوتوله – آروانای شمالی -  ( gulf saratoga )

زیستگاه اصلی آروانای کوتوله / شمالی:  استرالیا

اغلب در استرالیا یافت می شود و تا 36 اینچ ( 90 سانتی متر ) رشد می کنند .

غذای آنها همانند آروانای خالخالی بوده و کمتر از سایر آرواناها از تانک به بیرون می پرند ، ولی باز هم احتمال پرش آنها به بیرون از تانک وجود دارد .

بهتر است آروانای کوتوله در PH بین 6.0 تا 7.5 درجه و دمای 72 تا 80 درجه فارنهایت ( 22-27 درجه سانتیگراد ) نگهداری شود .

ممکن است در کنار سایر ماهی ها و به صورت دسته جمعی کمتر پرخاشگر باشد ولی باز هم شکارچی محسوب شده و هر چیزی که در دهانشان جای می گیرد را می بلعند .

آنها خرچنگ ، ماهی ، حشرات و غذاهای دانه ای را شکار کرده و می خورند .

اینها هم از نوع سیلور بسیار کوچکترند و قیمتشان هم بیشتر است.

 

 


 

 

نام علمی : Heterotis Niloticus

نام عمومی : آروانای آفریقایی

زیستگاه اصلی آروانای آفریقایی : غرب و مرکز آفریقا

در غرب و مرکز آفریقا زندگی کرده و تا 40 اینچ ( 100 سانتی متر ) رشد می کنند و از سایر گونه های آروانا کمیاب ترند . آنها ماهی های کوچک را خورده و بهتر است در دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) و PH بین 6.7 تا 7.5 درجه ( ترجیحاً 7.0 درجه ) نگهداری شوند .

آرواناهای آفریقایی ماهی ، میگو ، کرم زنده و حشرات را می خورند .

 

 


 

نام علمی : Osteoglossum Ferreira

نام عمومی : آروانای مشکی

زیستگاه اصلی آروانای مشکی : زادگاه این ماهی آمریکای جنوبی است(آنها را از آبگیرهای جنوب ریونگارو می آورند)

آنها را از آبگیرهای جنوب ریونگارو می آورند و تا 40 اینچ ( 100 سانتی متر ) در طبیعت و در اسارت خیلی کمتر رشد می کنند .

آروانای مشکی ماهی زنده ، حشرات بزرگ ، عنکبوت ، کرم فشرده و حتی گاهی اوقات غذاهای دانه ای و پولکی را می خورد ( البته نه هر نوع پولکی و غذای دانه ای) .

آرواناهای مشکی جوان خیلی ظریف و حساسند ولی آرواناهای مشکی بزرگتر مقاومتر و سخت ترند .

آنها PH بین 5 تا 7 را در کنار دمای 75 تا 86 درجه فارنهایت ( 24-30 درجه سانتیگراد ) را ترجیح می دهند .

 


آروانا ماهی بسیار گرانقیمتی است. پس هنگام خرید باید به یكسری نكات مهم توجه كنید تا بهترین ماهی را انتخاب نمایید.
تعدادی از این موارد عبارتند از :

رنگ : بستگی به گونه آن، رنگش باید روشن و درخشنده باشد.

شكل بدن : به میزان كافی پهن و طویل باشد و هر باله باید كامل بوده و در جای خود قرار داشته باشد.

فلسها : به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ

سبیلكها : بلند و مستقیم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

باله ها : بزرگ و گسترده، هر باله باید شعاعهای نرم و سخت باله ای را داشته باشد.

سرپوش آبششی : نزدیك به سر و بدن باشد. سرپوش باید درخشنده و بدون جراحات باشد.

چشمها : در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگی نداشته باشد ، شفاف باشد.

دهان : كاملاً بسته باشد و هیچكدام از فكها از آن یكی جلو نزده باشد.

دندانها : تمیز بوده و در جای خود و در یك خط در راستای فك باشد.

شكم : برآمده نباشد و در ناحیه لگنی صاف و تخت باشد.

نحوه شنا : مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا می كند.

حال در مورد جزئیات موارد بالا صحبت می كنیم :

رنگ :
مهمترین عامل در خرید ماهی رنگ آن است زیرا اولین عاملی است كه علاقه‌مندان را به طرف خود جلب می كند. بنابراین اگر شكل ماهی جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهیان ایده آل محسوب نمی گردد
.

شكل بدن
:
ماهی نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشد. به غذایی كه به آن می دهند و محل نگهداریش توجه كنید. اندازه مخزن به طور مستقیم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. فضای محدود مانع از رشد ماهی می گردد و باعث ایجاد قوز در ماهی شده و تمایل به خمیدگی در ماهی افزایش می یابد. به طور كلی اندازه مخزن در هر مرحله باید حداقل سه برابر طول ماهی باشد
.
غذای داده شده باید مغذی باشد و از غذاهای دریایی در رژیم غذایی آنها استفاده كنید. ماهی نباید به یك نوع غذا عادت كند و یا به مقدار زیادی غذا بخورد. غذادهی باید به خوبی كنترل گردد
.

فلسها
:
عامل ممایز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره باید درخشنده باشند. نباید تیره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روی فلسها مناسب بوده و دلیل بر وجود عوامل بیماریزا نمی باشد
.
بسیاری از مردم تصور غلطی از فلسها دارند و فكر می كنند كه وقتی برخی فلسها افتادند، آنها به طور طبیعی جایگزین نمی گردند. هنگام جایگزینی فلسها، احساس خارش به ماهی دست می دهد و باعث می شود كه ماهی خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. این مساله می تواند سبب ایجاد جراحت در ماهی گردد. برای جلوگیری از این مشكل، اجسامی كه می توانند به ماهی آسیب برسانند را از مخزن حذف كنید. دوره جایگزینی فلسها، 5-3 هفته طول می كشد
.
در این مدت زمان باید مراقب ازدیاد باكتریهای مضر باشید یعنی شرایط فیزیكی و شیمیایی آب را كنترل نمایید. اگر یك فلس غیر طبیعی بود، می توانید ماهی را بی‌هوش كرده و آنرا بكنید. به زودی فلس جدیدی در این محل رشد خواهد كرد
.

سبیلكها
:
باید به اندازه كافی بلند و مستقیم باشند و رنگی شبیه رنگ بدن داشته باشند.از خرید ماهی با سبیلكهای كنده و كوتاه شده پرهیز كنید
.

سبلیكها چگونه محافظت و نگهداری می شوند ؟
در ابتدا باید بگویم كه فضای مخزن شما باید به میزان كافی وسیع باشد تا سبیلكها بتوانند به راحتی فعالیت كنند در غیر اینصورت نمی توانند به خوبی رشد كرده و مدام به اجسام آكواریوم مالیده شده و دچار جراحت می گردند
.


نكات قابل توجه
:
-
مخزن را با سنگها و دیگر وسایل زینتی تزئین نكنید ( یك مخزن ساده بهترین است)
.
-
غذا را در كنار مخزن نریزید و آنرا در وسط آكواریوم قرار دهید
.
-
هیچ گاه به شیشه ضربه نزنید زیرا این كار باعث عصبی شدن و ترسیدن ماهیان میگردد
.
-
سرپوشی برای مخزن در نظر بگیرید و گوشه های آكواریوم را توسط چسب گرد كنید ( گوشه دار نباشد)
با رعایت نكات بالا می توانید از وارد ‎آمدن صدمه به سبیكلها به میزان زیادی بكاهید. در صورت كنده شدن و شكستن سبیلكها، بازسازی دوباره آنها بستگی زیادی به تغذیه و سن ماهی و شرایط آب دارد. ماهیان جوانتر دوره بازسازی كوتاهتری دارند
.
سبیلكها می توانند به دو صورت صدمه ببینند
:
1- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده می شود :‌ زمانی كه این مساله اتفاق می افتد، بازسازی آن حتی برای جوانها نیز مشكل است
.
2- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده نمی گردد : اگر سبیلك از ریشه كنده نشود اما دچار خمیدگی گردد، بهتر است كه آنرا قطع نكنید تا دوباره رشد كند و پس از رشد دچار ناهنجاری نگردد
.

باله ها
:
هرگونه صدمه ای به باله ها می تواند زیبایی ماهی را تحت تأثیر قرار دهد و بر شنای ماهی تاثیر گذارد. یك باله زیبا باید صاف و گسترده باشد و تمامی شعاعهای سخت باله ای صاف و محكم باشند و هیچگونه پارگی در باله ها مشاهده نگردد
.
در زمان بچگی، باید كاملاً مراقب این ماهی بود و در این مرحله نباید فضای زیادی را در اختیار آنها قرار دهید. در فضای خیلی بزرگ، ماهی ها به سرعت می ترسند و احساس ناامنی می كنند. فضای كوچكتر احساس امنیت بیشتری را به ماهی می دهد اما فعالیت ماهی كمتر می گردد
.
هنگامی كه ماهی به سن نوجوانی رسید، می تواند به یك مخزن بزرگتر انتقال یابد برای جلوگیری از صدم باله ها، به این نكات توجه كنید
:
-
از وسایل تزئینی همانند سنگها استفاده نكنید
.
-
ماهیان دیگر را همراه با آنها در مخزن پرورش ندهید
.
-
برای انتقال جوانترها ، از توری نرم استفاده نمایید و زمانی كه به 15 سانتیمتر رسیدند، از تور نباید استفاده كرد و به جای آن از كیسه پلاستیكی استفاده نمایید
.
-
اگر شعاع سخت باله ای صدمه دید، می توانید آنرا از پایه قطع كنید تا به جای آن شعاع سخت جدیدی در بیابید، در مورد آروانا ماهی باید قبل از عمل جراحی بیهوش گردد
.
شعاعهای باله دمی بسیار حساس بوده زیرا عامل اصلی ایجاد حركت در ماهی می‌باشند و هر گونه صدمه به آنها، نحوه حركت ماهی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

برای عمل جراحی، حتما از یك حرفه ای كمك بگیرید. ممكن است كه پس از جایگزینی شعاع باله ای، آنها شكل مناسبی پیدا نكنند.

چشمها :
در حالت طبیعی چشمها به سطح آب نگاه می كنند و به دنبال غذاهای زنده می‌باشند
.
زیرا در طبیعت ، یكی از غذاهای اصلی آنها را پرندگان نشسته بر روی شاخه ها و یا سطح آب تشكیل می دهد. چشمهای سالم باید كاملاً در مركز بوده و كدر و برآمده نباشد. آنها باید ظاهر طبیعی داشته و بتوانند به راحتی چرخش كنند. كاملاً شفاف بوده و به روشنی بدرخشند
.
در مخزن چشم ماهی به چند دلیل بیشتر به سمت پایین معطوف است
:
1- در مخزن چون غذاها سریعاً به كف می روند، چشمها به دنبال غذا در كف بوده و به سمت پایین می نگرد
.
2- این مساله به اندازه كافی امتحان نشده است اما چربی در میان حفره چشمی انباشته می گردد و باعث می شود كه چشم برآمده شده و یا به سمت پایین متمایل گردد
.


دهان
:
لبها نباید خیلی برآمده باشند و فك پایین نباید شل باشد. در آكواریوم آروانا اغلب خود را به دیواره ها می مالاند كه باعث می گردد عضلات فك سست و شل گردند. برای جلوگیری از این مشكل، باید مخزن را بزرگتر كنیم و یا توسط فیلترهای داخلی، جریان آب را قوی تر نماییم
.

دندانها
:
به طور كلی علاقه مندان به ماهی، توجه زیادی به دندانها نمایند اما به هر حال دندانها كاملاً مهم می باشند. اگر دندانهای ماهی سالم نباشند، آنها تأثیر خود را بر روی سلامت ماهی خواهند گذاشت
.

سرپوش آبششی
:
باید صاف و عادی باشد. هیچگونه برآمدگی و چین خوردگی بر روی آن وجود نداشته باشد. موارد زیر را برای داشتن یك سرپوش سالم در ماهیانتان مد نظر قرار دهید
:
-
از وسایل تزئینی در داخل مخزن استفاده نكنید
.
-
دمای صحیح را در مخزن برقرار كنید. اگر دما خیلی بالا باشد، سرپوشهای آبششی و عضلات سر دچار چین و چروك می شوند. توجه كنید كه تغییرات دمایی شدید باعث كج شدن سرپوشها می گردد
.
-
شرایط صحیح فیزیكی و شیمیایی را در مخزن برقرار كنید. توجه خاصی به نظافت و میزان اكسیژن موجود در آب داشته باشید
.
اگر هر گونه جراحتی در ناحیه آبششی مشاهده گردید، برای جلوگیری از عفونتهای باكتریایی و قارچی، از داروهای مناسب استفاده نمایید
.

شكم
:
شكم نباید برآمدگی داشته باشد در غیر اینصورت ماهی دچار مشكلات معده است. به غیر از زمانی كه ماهی می خواهد تخم ریزی كند
.

نحوه شنا كردن
:
شیوه شنا در افزایش زیبایی ماهی مؤثر است. ماهی زیبایی كه به درستی شنا نمی كند. ارزش خود را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می دهد. شنای صحیح به این صورت است كه ماهی بتواند به طور عمودی شنا كند و باله های خود را كاملاً باز كند. سبیلكها باید صاف باشند و ماهی نباید دائما بالا و پایین رودو یا به صورت زاویه دار شنا کند

 

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تک عکس زیبا از ماهی فلاور

http://acuarios.desdecostarica.com/galeria/data/500/flower-horn.jpg

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ماهی پوزه خرگوشی

http://akvaforum.no/images/fish/myxocyprinus_asiaticus_01.jpg

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

2 عکس زیبا از پروانه ماهی

http://www.aquariumofpacific.org/images/blog_uploads/Copperband_ButterflyFish_froitrish01.jpeghttp://www.barrierreefaustralia.com/wdm-enterprises/butterfly-fish-pig-faced.jpg

نويسنده: Pardis | تاريخ: یک شنبه 17 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های ماهی دم شمشیری
دم شمشیری

 

دم شمشیری قرمز (Red Swordtail)
دم شمشیری دوقلو پرتقالی ( Marrigold Twinbar Sword Tail)
     
دم شمشیری

 

گوپی دم شمشیری دوبل - نر (Double Sword Tail Guppy-Male)
دم شمشیری آناناسی (Sword Tail Pineapple)
دم شمشیری مشکی (Black Sword Tail)
دم شمشیری نئون (Neon Sword Tail)
دم شمشیری تاکسیدو طلایی (Gold Tuxedo Sword Tail)

 

 

دم شمشیری پرتقالی ( Marigold Sword Tail

http://www.mahiran.com

نويسنده: Pardis | تاريخ: جمعه 15 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس هایی از ماهی دیسکاس




دیسکاس پوست ماری قرمز (Red Snake Discus)
دیسکاس خون کبوتری رویال (Royal Pigeon Blood Discus)
دیسکاس آبی رویال متالیک ( Metallic Royal Blue Discus)
دیسکاس کبود آبی ( Blue Saphire Discus)
دیسکاس الماس آبی توربو (Turbo Blue Diamond Discus)
دیسکاس مرواریدی دیلایت ( Delight Pearl Scale Discus)

دیسکاس

http://www.mahiran.com


دیسکاس نارنجی خال قرمز ( Red Spotted Orange P. Discus)
دیسکاس قهوه ای کبوتر نارنجی (Orange Pigeon Brown Discus)
دیسکاس خون کبوتری لاجوردی (Cobalt Pigeon Blood Discus)
دیسکاس پوست ماری ( Snake Skin Discus)
دیسکاس رنگین کمان طلایی (Golden Rainbow Discus)
دیسکاس قرمز ما

نويسنده: Pardis | تاريخ: شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس ماهی پلاتی


پلاتی واریاتوس غروب (Sunset Variatus)
پلاتی واریاتوس باله بلند ( Hifin Variatus)
پلاتی تابشی (Platy Sunburst)
پلاتی وگ قرمز (Platy Red Wag)
پلاتی فلفلی - نمکی (Platy Salt&Pepper)
پلاتی میکی موس (Platy Micky Mouse)
پلاتی منبع:http://www.mahiran.com/

پلاتی خال آبی (Platy Blue spot)
پلاتی طلوع آفتاب ( Platy Dawn Blue)
پلاتی قرمز (Platy Red)
پلاتی تاکسیدو ( Platy Tuxedo)
پلاتی تاکسیدو قرمز (Platy Red Tuxedo)

نويسنده: Pardis | تاريخ: شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس سایر ماهی ها نام آن ها زیر تصویر نوشته شده است
سایر ماهی ها

 

پافر هشتی ( Puffer Eight)
فرشته ماهی گوره خری زرد (Yellow Zebra Angel Fish)
تترای دامن سفید (White Skirt Tetra)
ماهی شیشه ای (Glass Fish)
تترا سِرپا (Serpae Tetra)
نانوس ناندوس ( Nandus Nandus)
سایر ماهی ها

 

باله قیطانی بهشت برین (Super Paradise Threadfin)
پاکو قرمز ( Red Pacu)
ناخدا گِلی (Mudskippers)
منقار نصفه (Half Beak)
ماهی ببری اصیل (Genuine Tiger Fish)
ماهی ببری معمولی (Common Tiger Fish)

 

شیطان سبز ( Green Terror)
اوراتوس (Auratus)
لوچ شنی گوره خری دم قرمز (Redtail Zebra Sand Loach)
پرت قرمز (Red parrot)
شبح سیاه (Black Ghost)

منبع:http://www.mahiran.com/

نويسنده: Pardis | تاريخ: شنبه 9 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های ماهی گلد فیش

گلدفیش

گلدفیش پاندای سیاه بیشه (Black Moor Panda)
گلدفیش سیاه بیشه (Black Moor)
گلدفیش بیشه سفید قرمز (Red & White Moor)
گلدفیش بهشتی سفید و قرمز (Red & White Celestial)
گلدفیش بیشه کالیکو (Calico Moor)
گلدفیش کالیکوی اوراندا (862 Calico Oranda)
 

گلدفیش اوراندا (863 Black Oranda)
گلدفیش اوراندای قرمز (Red Oranda)
گلدفیش بهشتی مشکی (Black Celestial)
گلدفیش اوراندای سفید و قرمز (861 Red & White Oranda)
گلدفیش کله شیری سه رنگ (Tricolor Lion Head)

منبع تصاویرhttp://www.mahiran.com/albumdetail-178-fa.html?pageNo=3

 

گلدفیش اوراندای قرمز مشکی (Red & Black Oranda)

گلدفیش

 

گلدفیش رنچو مشکی (Black Ranchu)
گلدفیش چشم حبابی کالیکو (Calico Bubble Eye)
گلدفیش چشم حبابی قرمز (Red Bubble Eye)
گلدفیش چشم حبابی سفید و قرمز (Red & White Bubble Eye)
گلدفیش کله شیری سفید (White Lion Head)
گلدفیش بهشتی قرمز (Red Celestial)

گلدفیش

گلدفیش کله شیری سفید و قرمز (Red & White Lion Head Ranchu)
گلدفیش بهشتی سفید (White Celestial)
گلدفیش کله شیری (Red Lion Head Ranchu)
گلدفیش دم بادبزنی سیاه و قرمز (Red & Black Fantail)
گلدفیش دم بادبزنی قرمز ( Red Fantail)
گلدفیش کله شیری رنچو (Runchu Lion Head)
گلدفیش

گلدفیش اوراندای کلاه قرمز (Red Capped Oranda)
گلدفیش سر ژله ای سفید و قرمز (Red & white Jelly head goldfish)

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ماهی بوتیا

 
 بوتیا 
     
نام فارسی نام عمومی نام علمی  
 بوتیا ببری  Tiger Botia  Botia beauforti  بوتیا ببری (Tiger Botia)
 بوتیا نقره ای Silver Botia  Botia hymenophysa  بوتیا نقره ای ( Silver Botia)
 بوتیا پلنگی  Leopard Botia  Botia lohachata  بوتیا پلنگی (Leopard Botia)
 بوتیا دُم زرد  Yellow Tail Botia  Botia modesta  بوتیا دُم قرمز (Redtail Botia)
 بوتیا دُم قرمز  Redtail Botia  Botia eos  بوتیا دُم زرد (Yellow Tail Botia)
 بوتیا خال دار  Spotted Botia  Botia beauforti  بوتیا خال دار (Spotted Botia)
 بوتیا اسکانک   Skunk Botia  Botia morleti  بوتیا اسکانک (Skunk Botia)
 بوتیا لوچ بنگال  Bengal Loach  
 ماهیران

 

http://www.mahiran.com/fishes-sweetwater-botia-fa.html

نويسنده: Pardis | تاريخ: جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های زیبای طوطی ماهی

سلام اینم از عکس های طوطی ماهی خوشگل که از اینترنت پیدا کردم

برای دیدن همه بروید به ادامه مطلب

http://limootorsh.persiangig.com/n2/red-parrot-fish-2.jpgThe image “http://mahieman.persiangig.com/Fish/FFFPPP/red-parrot-fish.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.http://nitewindcattery.homestead.com/files/parrot_fish_1_09_05_04e.jpg


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عکس های زیبای ماهی گوپی

سلام برای دیدن همه عکس های ماهی زیبای گوپی به ادامه مطلب بروید.

 

 

http://www.negahak.com/album/info/d-fjgnjrkghn6847tghtdrh.jpg


ادامه مطلب
نويسنده: Pardis | تاريخ: سه شنبه 5 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تکثیر طوطی ماهی

تکثیر و پرورش ماهی پرت:
ماهی پرت (Parrot fish) یاطوطی ماهی آب شیرین ، دو رگه ای زببا از خانواده سیچلاید ماهیان (Cichlidae) و راسته سوف ماهی شکلان (Perciformes) می باشد که طرفداران بسیاری را به خاطر نوع فیزیک چهره و رنگ آمیزی به خود اختصاص داده است .
چشمان درشت ، دهان مثلثی و منقار مانند (Beak – like) در آنها موجب چنین نامگذاری گشته و برای آنکه با طوطی ماهی دریایی که خود نیز گونه ای جذاب از خانواده (Scaridac) بوده اشتباه گرفته نشود . آن را طوطی ماهی آب شیرین می نامیم.
در میان ماهی ها بوجود آمدن دورگه ها چندان نا اشنا و دور از انتظار نبوده ، به طوری که از آمیزش برخی گونه ها مانند ماهی دم شمشیری نر (Swordtail) با ماهی پلاتی ماده (Platy)، فیل ماهی ماده (Beluga) با اسفرلیاد نر (Starlet)، آزاد ماهی چشمه ای (Book charr) با قزل آلای خال قرمز (Brown trout ) و یا با آزاد ماهی مها‌‌ جر آلپ (Charr) و ... نیز هیبرید تشکیل می گردد .
.: www.PersianFish.com :.
این مقاله از مجموعه اطلاعات جمع آوری شده از تکثیر کنندگان ماهیان زینتی و خصوصا تولید کنندگان ماهی پرت در کشورهای چون تایوان ، چین و مالزی می باشد و با توجه به اینکه مراجع و منابع مختلفی در رابطه این ماهی سخن به میان آورده اند و نظرات مختلفی در رابطه با هیبریدهای آن ارائه کرده اند به طبع تردیدی در خصوص واقعیت خلقت این ماهی به افراد بیان خواهد کرد .
   
.: www.PersianFish.com :. .: www.PersianFish.com :. .: www.PersianFish.com :.

تاریخچه تولید ماهی پرت:
اطلاعات دقیقی در خصوص پیدایش این ماهی در دسترس نیست ولی تولید تصادفی آن را بین سال 1989 تا 1990 میلادی و به کشور چین نسبت می دهند که با انتشار مقاله ای تحت عنوان "یک ماهی دورگه جدید" به وسیله Chen Yan Qing به اطلاع عموم رسید Chinese Republic Yepublic Year Min Gou between 78 and 79 در این میان بنام Cai Jian تمرکز خود را در راه تولید این هیبرید و ارائه آن به عنوان یک ماهی زینتی جذاب به بازار فروش گذاشت که جزء نخستین سرمایه گذاران پرورش ماهی پرت به حساب می آید . البته برخی از منابع دیگر پیدایش این هیبرید را در سال 1986 و به کشور تایوان نسبت می دهند . پرورش دهندگان زینتی اغلب والدین این گونه را معمایی بزرگ پنداشته و همین امر موجب شد تا اغلب محققین پرورش ماهی در تایوان نتایج حاصله از هیبرید گیری هایشان را در اختیار یکدیگر بگذارند تا بدین وسیله به تبادل اطلاعات پرداخته و از تکرار روش های نادرست جلوگیری نمایند .

مولدین ماهی پرت:

پس از گذشت سال ها آزمون و خطا ، محققین پرورش ماهیان زینتی به نتیجه قابل قبولی در این خصوص رسیدند. انها با آمیزش میان ماهی شیطان سرخ با نام علمی Cichlasoma citrinellum و ماهی سیچلاید سر قرمز با نام علمی Cichlasoma synspillum ( گونه های بومی آمریکای مرکزی ) به این مهم رسیدند . آنها با قرار دادن مولد نر ماهی شیطان سرخ و مولد ماده سیچلاید سر قرمز در یک مخزن و با فراهم کردن محیطی آرام به همراه تغذیه ای مناسب به این موفقیت دست یافتند . ماهی سیچلاید سر قرمز حداکثر به طول 25 سانتی متررسیده و در سطوح صاف حدود 1000 تا 2000 تخم می گذارد که البته ممکن است تعدادی توسط والدین خورده شوند . لاروها حدودا 3 روز بعد با توجه به درجه حرارت محیط از تخم خارج می شوند .
در منابع اینگونه بیان می شود که ماهی پرت نر عقیم و نابارر بوده ولی جنس ماده دارای قدرت باروری میباشد . بنابراین ماهی پرت ماده را اغلب با جنس نر ماهی شیطان سرخ در یک تانک و به منظور تکثیر نگهداری می کنند . سایر احتمالات و نظریات در این خصوص هنوز به صورت علمی بررسی نشده است . ممکن است ماهی های تولید شده با یکدیگر و یا با والدین خود تفاوت های محسوسی داشته باشند که در ادامه به نحوه انتخاب گزینه های درست پرورشی آنها خواهیم پرداخت . متاسفانه در کشور ما به طور نادرست و انتخابی نامگذاری ماهیان زینتی صورت می گیرد که اغلب اوقات نیز این کار بدون هیچ گونه مطالعه ای صورت می گیرد . به عنوان نمونه ماهی شیطان سرخ را پوزه میمونی می نامند .
.: www.PersianFish.com :.
 .: www.PersianFish.com :.

خصوصیات مخازن تکثیر:

مخزن تکثیر به عنوان یکی از مولفه های موثر در تولید موفقیت آمیز ماهی پرت محسوب می گردد . همانطور که می دانید ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه ای در سیجلاید ماهیان بروز نماید ، بنابراین چنانچه دو ماهی شیطان سرخ و سیچلاید سر قرمز را در یک مخزن قرار دادید و شاهد چنین رفتارهایی ( که اغلب از جنس نر بروز می نماید ) بودید ، با استفاده از یک حایل ( یک شیشه و یا توری مناسب که به کیفیت آب لطمه ای وارد نسازد و در عین حال محکم و ثابت قرار گیرد ) آنها را موقتا از یکدیگر جدا نمایید . این حایل علاوه بر ویژگی های ذکر شده باید امکان رویت هر دو مولد را به یکدیگر بدهد .
مخزن تکثیر سیچلایدها همانند اغلب ماهی ها که به طور تجاری و انبوه تولید می شوند ، بستری بدون قلوه سنگ و شن داشته تا بتوان به راحتی کف آن را نظافت نمود . حرارت ایده آل برای آنها 27 الی 28 درجه سانتیگراد ، pH در حدود 7 ، به همراه اکسیژن رسانی و فیلتراسیون قوی مناسب خواهد بود . گنجایش تانک برای هر مولد حداقل 65 گالن و آب با سختی در حدود صفر تا 15 درجه مناسب خواهد بود .
با توجه به این که سیچلایدها در طبیعت دربستر آب بر روی تخته سنگ ها ، ریشه های درختان و ... تخم ریزی می نمایند ، تکثیر کنندگان نیز در مخازن تکثیر از تخته سنگ ها و یا ظروف بشقابی شکل بهره می گیرند تا پس از تخم ریزی بتوانند به سادگی با انتقال سنگ تخم و یا مولدین به مخزن دیگر ، شرایط را برای تخم ریزی مجدد آنها فراهم نمایند.

درجه بندی و تمایز:

همانطور که ذکر شد وجود تفاوت های ظاهری در میان گونه های تولید شده ماهیان پرت وجود دارد منجر به ایجاد تفاوت های در مدت زمان ماندگاری نوزادان ، تفاوت در قیمت و ... می گردد . این تفاوت ها در سنین پایین بیشتر نمایان بوده ، پس بهترین زمان برای تفکیک گونه های باارزش از گونه های ضعیف در همین سنین می باشد . بر همین اساس جدول زیر که از یک مقاله چاپ شده در ژوئن سال 1980 در ژورنال AquaLife می باشد استخراج شده و هنوز هم در کشورهای مختلف برای شناسایی نژادهای مختلف ماهی پرت مورد استفاده قرار می گیرد . این جدول در یازدهمین شماره ژورنال AquaPet نیز مورد تایید قرار گرفته و در آن طبقه بندی چهار گروه عمده از ماهیان پرت که شباهت بسیاری به یکدیگر دارند ، اشاره می گردد .
.: www.PersianFish.com :.
 
 
درجه بندی طول کل (cm)
بخش کوهانی شکل فوقانی اشکال و شرایط آبششها فرم دهان فرم پوست رنگ آمیزی سایر
گروه A عالی 2/1ـ1 به طور واضح دارند فاقد گشایش بیرونی،بی عیب مثلثی،کامل بسته نمی شود صاف ، هموار نارنجی ، قرمز روشن -
گروه A 5/1ـ2/1 اصلا ندارند فاقد گشایش بیرونی،بی عیب شبه مثلثی، کامل بسته می شود صاف ، هموار نارنجی ، قرمز روشن بدن با لکه های تیره
گروه B 6/1ـ2/1 اصلا ندارند گشایش رو به بیرون، بی عیب عادی ، کامل بسته می شود ناهموار ، مخدوش نارنجی ، صورتی قرمز بدن با لکه های تیره
سایر نژادها 2/2ـ5/1 اصلا ندارند گشایش رو به بیرون، بی عیب عادی ، کامل بسته می شود نیمه صاف صورتی قرمز، قرمز روشن شباهت بسیار به سوروم طلایی
 
منظور از طل کل Total length دراین جدول ، فاصله بین نوک پوزه تا انتهای باله دمی ماهی می باشد. برای محاسبه دقیق تر این کار ، نتایج حاصله از بررسی نژادهای مختلف ماهی پرت را با ماهی سوروم طلایی از خانواده سیچلاید ماهیان به عنوان نمونه شاهد در نظر گرفتند . به نظر میرسد که این چهار گروه بیشترین شانس ماندگاری و فروش تجاری را در بین اقلام دیگر ماهی پرت داشته باشد که این انتخاب بهتر است در همان طول های ذکر شده صورت گیرد .
تغذیه : از نظر رژیم غذایی ، ماهی پرت چندان سخت گیر نبوده و اغلب از تمامی غذاهای ساختگی وطبیعی با اشتها استقبال می کند . غذاهای مختلفی مانند کرم خاکی خرده شده (earth worm) کرم خونی (blood worm) ، قطعات کاهو ، جگر بدون چربی و ریز شده گوساله ، غذاهای گرانولی یا گلوله ای شکل و .... می توانند رژیم غذایی متنوع و مناسبی را برای آنها در طول هفته تشکیل بدهند. طول عمر این ماهی در صورت رعایت تمامی شرایط زیست محیطی تا حدود 10 سال نیز ادامه خواهد یافت .

 


رنگ آمیزی:

رنگ های طبیعی حاصل از ادغام والدین ماهی پرت ، به صورت قرمز ، نارنجی ، زرد و یا کرم رنگ بروز می نماید که به همین علت آن را Blood Parrot با پرت خونی می نامند و از آنجایی که رنگ آمیزی آن به طرق مصنوعی هم انجام می شود . به آن Dyed Parrot یا پرت رنگ شده نیز می گویند .
امروزه مکانیسم های مختلفی جهت رنگ امیزی مصنوعی ماهی ها بکار گرفته می شود که همگی در جهت افزایش بازارپسندی آنها خواهد بود و با گذشت زمان از بین خواهند رفت . قدمت رنگ آمیزی مصنوعی ماهیان رابه سال 1980 نسبت می دهند که انگلیسی ها برای نخستین بار وارد کننده ارقام تجاری چندین هزار ماهی شیشه ای (Glass Fish) از یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا بوده است . عمده ترین این رنگ ها که به رنگ های کشنده یا Deadly dye معروفند . شامل Benzide , Nigrosine , Indoline و ... می شود که با توجه به گونه و سایز ماهی نحوه استفاده متفاوتی را خواهند داشت. تزریق ، غوطه وری ، رنگ آمیزی سطحی و ... ازانواع این روش ها هستند که می توان برای رنگ آمیزی ماهی ها از آنها استفاده کرد. 

 

.: www.PersianFish.com :.
.: www.PersianFish.com :. .: www.PersianFish.com :. .: www.PersianFish.com :.

سایر ویژگی ها:
از آنجایی که پرت یک ماهی دو رگه است ، طبیعتا زیستگاه طبیعی و حتی نام علمی نیز برای آن درنظرگرفته نمی شود . این ماهی ها به علت خمیدگی ستون فقرات به آهستگی شنا کرده ولی رفتارهای شیطنت آمیز درون گله ای در هنگام شنا ، حفر گودال و پنهان شدن در بخش هایی از آکواریوم در آنها بسیار مشهود است . کوچک بودن دهان در آنها مانعی دیگر برای آزار سایر گونه ها بوده ولی گاها می توانند ماهی های کوچک تر از خود را اذیت نمایند . آنها را اغلب با سایر سیچلایدهای هم اندازه به راحتی می توان دریک آکواریوم نگهداری کرد . ادغام گونه هایی که دارای سرعت بیشتری در شنا هستند در کنار آنها حتی با وجود کوچک بودن جثه ، مشکلی را به وجود نمی آورد .

برخی منابع ماهی پرت را گونه ای خجالتی نامیده اند که به تدریج و پس از گذشت یک هفته از ورود به آکواریوم جدید ، کمتر پنهان گشته و به شنای با نشاط می پردازد . آنها به آمونیاک محلول در آب حساس بوده ، بنابراین وجود فیلتراسیون قوی و بکار گیری فیلترهای زیستی در مخازن آنها اجتناب ناپذیر است ( حداقل گنجایش مخزن برای یک ماهی پرت بالغ 55 گالن می باشد )
.: www.PersianFish.com :..: www.PersianFish.com :.
.: www.PersianFish.com :.

 
.: www.PersianFish.com :. .: www.PersianFish.com :. منبع:http://persianfish.com
 

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تک عکس زیبا از آنجل خودم

سلام دوستان اینم یک عکس خوشگل از آنجل خودم

 

نويسنده: Pardis | تاريخ: شنبه 2 ارديبهشت 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |